środa, 29 lutego 2012

Tarta cytrynowa


Czujecie wiosnę?
Lubię taką pogodę - świeci słońce, Wisła jest nareszcie niebieska i niebo jest niebieskie i jest pięknie. U mnie wiosna całą parą - takich porządków jak dziś nie robiłam od dawna. Aż pachnie czystością :)

A najlepszym przywoływaczem wiosny jest ciasto. Nie byle jakie, tylko słoneczne, cytrynowe. Świeże, lekkie, orzeźwiające. Mocno cytrynowe. Pyszne

Kruchy spód:
  • 2 szklanki mąki pszennej
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 2 żółtka
  • 1/3 szklanki cukru pudru
  • opakowanie cukru waniliowego
  • kostka masła
  • łyżka esencji waniliowej
Mąkę i cukry mieszamy, masło siekamy, łączymy z mąką do uzyskania "mokrego piasku". Następnie wbijamy żółtka, dolewamy esencję i wyrabiamy kulę, którą owijamy folią spożywczą i pakujemy na godzinę do lodówki. Potem - ciasto należy rozwałkować, przenieść do tartownicy, ponakłuwać widelcem i podpiec ok. 20 minut w 180 stopniach. Lekko ostudzić.

Masa cytrynowa:
  • 200 ml śmietanki kremówki
  • skórka z dwóch cytryn
  • sok z dwóch cytryn
  • 5 jajek
  •  6 - 7 łyżek cukru pudru
  • 4 łyżki mąki ziemniaczanej
Zaczęłam od ubicia białek i dodania cukru i mąki. Potem dodałam żółtka, skórkę cytrynową i sok. Na koniec zapomniałam o śmietance - po dodaniu cała masa zrobiła się bardzo płynna, dlatego dodałam jeszcze trochę mąki. Mimo tej tragedii w smaku wyszła przepyszna, ale radzę Wam zacząć od ubicia lekko kremówki i wymieszaniu jej z pianą z białek, itp. Masę wylewamy na spód i pieczemy pół godziny.

Lekko oprószcie po wierzchu cukrem pudrem i dodajcie bitą śmietanę. Ach :) 

Przepis na masę cytrynową jest kreatywnym podejściem do przepisu Doroty ze strony Moje Wypieki. Oczywiście musiałam go pozmieniać :)

7 komentarzy:

  1. Oj, czuje. A kiedy patrze na te tarte, czuje ja jeszcze bardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Taka tarta musi wiosnę przywołać. Mnie przywołała:)

    OdpowiedzUsuń
  3. dzisiaj rzeczywiście wiosennie było a na tartę to się kiedyś do Ciebie wproszę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mniam mniam, chętnie zjadłabym dwa takie kawałeczki, z ogromną ilością bitej śmietany... albo z bezą na wierzchu, mmm... :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam pytanie :)
    Ile wychodzi tego ciasta na spód ? Tylko na formę czy jeszcze zostanie ? Ciasto wygląda super :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy jakiej formy używasz i jak grube lubisz ciasto - u mnie forma do tarty ma 30 cm i ciasto nie jest zbyt cienkie :) W foremce 26 cm wystarcza na wysokie boki, a z lekko powiększonej porcji spokojnie wylepię dużą formę prostokątną :) Pozdrawiam!

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...