poniedziałek, 7 listopada 2011

Le petit déjeuner 10 - odrywaniec z orzechami i cynamonem

Przepyszny, cynamonowy, prawie świąteczny. Odrywaniec czyli ciasto do odrywania. Powstały z resztek ciasta drożdżowego, które było potrzebne do upieczenia drożdzówek z serem. Idealny na ciepło, pyszny po ostygnięciu. Ze szklanką mleka śniadanie doskonałe :)
Z tej proporcji wyjdzie nam 6 takich odrywańców (u mnie 1 + mnóstwo drożdżówek z serem):
  • 2 kg mąki (+0,5 kg w zapasie do podsypywania)
  • 10 żółtek, 2 całe jajka (łącznie 10 żółtek)
  • 2,5 szklanki cukru
  • 10-15 dag świeżych drożdży
  • 1 l mleka
  • 1,5 kostki masła
  • aromat waniliowy (opcjonalnie)
Mleko gotujemy, po ugotowaniu wrzucamy masło i studzimy. Drożdże rozkruszamy, posypujemy dwoma łyżeczkami cukru i 1-2 łyżkami ciepłego mleka. Zostawiamy w cieple, aż trochę urosną (zapienią się).
 Jajka ucieramy z cukrem (moja mama uznaje trzepaczkę do jajek, ja wzięłam mikser i utarłam na puch. Potem mąka, letnie mleko i drożdże. Wyrabiamy, w razie czego dosypujemy mąkę. Generalnie wyrobione ciasto ma się odklejać od rąk (ugniatamy ok. 300 razy). Odstawiamy do wyrośnięcia -objętość musi się podwoić co najmniej 2 razy (ok. 1 godzina).

Z ciasta odrywamy kawałek i wałkujemy go na prostokąt o wymiarach 30 x 45cm. Posypujemy namiętnie cynamonem, cukrem i orzechami laskowymi.

 Rozcinamy je na 6 równych pasków  (przyrządy do mierzenia dowolne - oko, metrówka, linijka, metr krawiecki - co znajdzie się pod ręką).

Paski składamy jeden na drugi. Możemy je trochę ponaciągać, żeby wszystkie były mniej więcej podobne.

I znowu kroimy na 6 równych kawałków :)

Każdy kawałek obracamy i wkładamy do foremki. Ja miałam za dużą formę, dlatego dorobiłam dodatkowe 4 kawałki ciasta. Smarujemy roztrzepanym jajkiem. Pieczemy 45-50 minut lub nawet dłużej w 180 stopniach. Gdyby się przypiekało za mocno przykrywamy folią aluminiową.

W sumie warto poczekać, żeby choć trochę przystygło. Ale zapach po wyjęciu tak kusi...
Miłego dnia!

7 komentarzy:

  1. Cudownie. Aromatyczne i jesienne smaki :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam!!!
    Ciasto wygląda apetycznie, aż by się chciało od razu zjeść. Ale mam jedno pytanie czy blachę do ciasta czymś smarujemy??? Czy ma być po prostu czysta i sucha, bez dodatków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smarujemy :) margaryną i lekko oprószam ją bułką tartą lub kaszą manną, żeby ciasto się nie przykleiło na amen :)

      Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo za super przepis. Wszyscy domownicy zachwyceni :)) Po prostu pychota.

      Usuń
    3. Cieszę się bardzo, że smakowało :)

      Pozdrawiam :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...